donderdag 8 november 2012

Wat wij van hardlopers kunnen leren

Ik loop hard. Een heerlijke hobby waarmee ik mijzelf uitdaag harder en verder te lopen. In het begin heb ik mij aangesloten bij een hardloopclubje van Run2day Rotterdam. Het programma heet iRun en is onderdeel van Nike. Het merk Nike verbindt zich op allerlei manieren aan sport en met name aan beginnende sporters. Dit vinden zij belangrijk en investeren zij dus ook in... maar even verder met mijn hardloopclubje.

Het programma Nike+ voor het bijhouden van de loopprestaties.

Door iRun ben ik in contact gekomen met hardlopers. Logisch. Toch ben ik blij verrast geweest door de mensen in het clubje. Het is ontzettend leuk om de interesse voor iets als hardlopen te delen. Je achtergrond maakt niet uit, je hebt hardlopen als gezamenlijke hobby.

Het leuke van hardlopen is dat je continu je grenzen verlegd. De eerste keer de 5 km, de eerste keer een wedstrijd, de eerste keer de 10 km en zo maar verder en/of harder. Dit is ook leuk om te delen.. en dat is wat wij vanuit de bloemen- en plantenwereld kunnen leren van hardlopers; de wil om te delen.

Runningcommunity

 
In het magazine van Run2day (issue 4, winter 2012) staat een heel leuk artikel over de runningcommunity. Hardlopers delen hun wedstrijd/loopafstanden en tijden graag met hun volgers. In veel bio's lees je 'hardlopen' als hobby. In het artikel staat zelfs dat hardloopwedstrijden en -evenementen zonder social media ondenkbaar zijn. In de aanloop naar wedstrijden delen mensen hun trainingen op twitter en facebook en direct na de wedstrijd wordt trots de prestatie gedeeld, natuurlijk met een foto van het snelle outfit en de medaille.

Daarnaast geeft het artikel aan dat het niet alleen gaat om delen, maar ook om helpen. Als je actief deel uitmaakt van een digitale hardloopcommunity, kun je daardoor gestimuleerd worden om harder en verder te lopen.
Het mooie is dat merken als Nike al jaren heel actief zijn om runningcommunity's te faciliteren, met chips in de schoenen, de iPhone en de hardloop-app en natuurlijk het programma dat hier achter zit. Nike beloont je als je sneller en verder bent gaan lopen, met virtuele bekers. Je kunt jezelf uitdagen en je kunt anderen uitdagen. Wat Nike doet is inspelen op een behoefte - de behoefte om te delen, zonder direct hun spullen te verkopen. Nike is in mijn ogen als hardloper meer dan een merk. Door dit soort programma's wordt het merk Nike geladen. Nike zijn geen hardloopschoenen, nee Nike is een facilitator om hard te lopen, sporten.

Learnings


Ik wilde je graag meenemen in de wereld van het hardlopen en de rol die een merk als Nike hierin vervuld. Twee learnings voor onze sector zijn volgens mij:
  • Succes wordt bepaald door relevantie. Kruip in de huid van de doelgroep en lever wat zij nodig hebben.
  • Faciliteren kan je verder helpen dan je denkt. Durf je domein - zoals Nike - te verbreden, dan bereik je meer.
Daarnaast zou ik als marketing manager van  Fleurop een samenwerking zoeken met runningcommunity's en -Apps. Wat is er nou mooier dan je hardloopprestatie te delen en hiervoor beloond te worden met een bloemetje. :)



2 opmerkingen:

Unknown zei

Het doet een beetje overkomen alsof Nike hier het wiel heeft uitgevonden en dat is natuurlijk absoluut niet het geval. ;)

Erwin van Leeuwen zei

Het doet een beetje overkomen alsof Nike hier het wiel heeft uitgevonden en dat is natuurlijk absoluut niet het geval. ;)

(nu even met een fatsoenlijke naam, niet dat stomme blogspotgebeuren :P)