maandag 5 november 2012

Gemiste kans: Lelie in Freesia-verpakking

Mijn oog viel onlangs op een twitterconversatie tussen bloemist en een kweker. De aanleiding is deze tweet:

De enthousiaste collega-freesiakweker op twitter reageert spontaan: deze kweker (Akerboom) heeft naast lelie's ook Freesia's. Ja, dat snapt ook de bloemist. Echt heel logisch is het niet. En dat vindt de klant dus ook. Ik ben even verder gaan zoeken op Akerboom, maar helaas geen lelies te vinden op de website, alleen Freesia's. Het lijkt dus een bijproduct. Terwijl de bloemist laaiend enthousiast is de kwaliteit van de bloemen.

Uitbreiding teelt veel impact


Een lelie in een Freesia-verpakking... Als Akerboom serieus de overstap maakt naar de lelieteelt, dan moet het toch echt anders. Verpakking is belangrijke communicatiedrager. Voor Akerboom heeft de nieuwe teelt meer impact, aangezien de bedrijfsnaam direct gekoppeld is aan het product. Dat moet dus anders!

Van bloemen naar geur

Misschien helpt dit: wat hebben freesia en lelie gemeen? Geur! Wil Akerboom verrassend anders zijn, waarom dan niet Akerboom, geurkwekerij of Natuurlijke parfumerie Akerboom. Want zeg nou zelf, Freesia en Lelie's zijn natuurlijk geurbrengers van de natuur. Pak het eens anders aan. Hierdoor kan Akerboom zich veel breder positioneren en kan hij makkelijk blijven groeien. En belangrijker nog hij kan zich verbijzonderen in een  markt met veel aanbod. De handel heeft dit idee ook al opgepakt, waarom een kweker nog niet?

Eigenlijk is het jammer dat Akerboom niet heeft kunnen reageren op de tweetconversatie van de bloemist en het compliment voor zijn lelies.

Geen opmerkingen: