woensdag 21 november 2012

Heb jij al een linkedin-account?

Ik ben werkzaam voor de promotiecommissie zomerbloemen. Een initiatief van kwekers en veredelaars ondersteund door FloraHolland en opgestart i.s.m. Bloemenbureau Holland. Een breed gedragen project dus.

Binnen deze productgroep zijn veel kwekers actief, die geen website hebben of op een andere manier goed vindbaar zijn. Jammer! Plan 1 avond vrij en start vandaag nog met LinkedIn. Een gratis omgeving waardoor je de vindbaarheid van jou en je bedrijf aanzienlijk verhoogd. Eigenlijk een gratis website voor jou!



Wat is linkedin?


Linkedin is een sociale netwerkstie die zich richt op de zakelijke markt. Iedereen kan zich gratis aanmelden bij Linkedin en een professioneel profiel aanmaken. Door dit profiel te linken aan andere profielen (bijvoorbeeld jouw klanten en/of collega kwekers) bouw je virtueel aan je netwerk.

Via de site van Erno Hannink helpt je hij stapje voor stapje om het persoonlijke profiel aan te maken.

Ga vervolgens nog een stapje verder en maak een bedrijfsprofiel aan. Omdat je daar namelijk ook meer informatie over je bedrijf en producten kunt aanbieden. Op termijn (als je de smaak te pakken hebt), kun je dit profiel ook gebruiken om nieuws berichten te verspreiden. Daarnaast kunnen bedrijven zich aan jouw bedrijfsprofiel linken. En dat is heel erg interessant! Dit zijn namelijk mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en de diensten die jij levert, dus deze mensen kun jij ook weer rechtstreeks benaderen; mailen.

Ook hiervoor heeft Erno Hannink een handige instructie geschreven; stap voor stap een bedrijfsprofiel maken op linkedin.

Deze site geeft ook nog eens 10 duidelijke redenen waarom je absoluut een bedrijfsprofiel moet hebben. kijk zelf maar of je deze stap wilt zetten.

Heb je (alleen) een persoonlijk profiel, dan wil ik je graag nog 2 tips meegeven:

  1. Nodig alleen mensen uit die je kent!
    Linkedin moet je helpen om in contact te zijn/blijven met je relaties. Ga geen mensen uitnodigen die je niet kent, daar heb je niets aan. Natuurlijk nodig je wel mensen uit die je net ontmoet hebt, of via een telefoongesprek hebt gesproken.
  2. Maak je uitnodiging altijd persoonlijk
    LinkedIn heeft standaard een mooie uitnodiging voor je klaar staan, als je iemand uitnodigt. Maar vergis je niet... een persoonlijke uitnodiging heeft veel meer impact. Leid je uitnodiging bijvoorbeeld in met een zin als: 'Wij hebben elkaar vandaag gesproken tijdens de xx bijeenkomst. Hartelijk dank voor het prettige gesprek. Ik nodig je graag uit binnen mijn netwerk'. Doordat je refereert naar de ontmoeting, kan de persoon zich ook makkelijker herinneren wie je bent.
Heb jij al een account, maar jouw collega-kweker nog niet! Stuur deze blog dan door!

Geen opmerkingen: