donderdag 3 januari 2013

ROI van een tevreden klant

Als je ergens in investeert, dan wil je graag weten wat het oplevert. Dat heet in marketingtermen ook wel ROI. ROI = return on investment.


Vanuit de promotieprojecten die ik heb uitgevoerd wordt de ROI vaak berekend op basis van de aandacht die het onderwerp krijgt. Er is een X bedrag geïnvesteerd in PR bijvoorbeeld, dan wordt de ROI berekend op basis van eventuele inkoop van advertentieruimte (wat zou de aandacht eventueel gekost hebben, als je het moest kopen). Dan blijkt als snel hoe rendabel PR is voor bloemen en planten. 
Maar kun je ook een ROI bepalen op basis van de klanttevredenheid? 

Rendement

Elk bedrijf investeert veel in klanten, of niet? De afdeling verkoop heeft een belangrijke taak om goed contact te hebben met klanten en heel goed te weten wat de klant wil. Uiteindelijk wil een bedrijf altijd een hoge klanttevredenheidscore hebben. Of je dit nu onderzoekt of niet, je krijgt al snel een indruk of je klanten tevreden zijn. Het is heel interessant om te kijken of je het rendement van je klanten kunt vergroten; hoe zorg je ervoor dat je meer en/of vaker kopen?

Be good & tell it!

Belangrijk is ook om je te realiseren dat social media van jouw klanten je ambassadeurs kunnen worden. Sommige klanten kunnen jou spontaan aanbevelen. Of hebben jouw klanten nog een duwtje in de rug nodig? Probeer dit gedrag in ieder geval te stimuleren! Want een klant is een perfecte ambassadeur.
In de bloemenwereld wordt als snel gezegd: "Ik ben goed dat weet ik, maar dat ga ik toch niet te vertellen" ... en daardoor blijven er veel promotiekansen liggen.  "Be good & tell it!" is een perfecte boodschap voor 2013, want uiteindelijk gaat het om handel, business, gewoon geld verdienen. Wees niet zo bescheiden. Wat als je wilt dat je klanten over je gaan praten, dan moet je ze wel voeden. Op deze manier kun je de ROI van een tevreden klant misschien wel verhogen.

Ik wens iedereen een geweldig nieuw jaar en ik hoop nog veel van jullie mooie verhalen te horen!



Geen opmerkingen: